قرارداد واگذاری امتیاز و مجوزها_فرانشیز

فرانشیزچیست ؟

فرانشیز نوعی از کسب و کار است که بر اساس آن به یک شرکت اختیار داده می شود که تولیدات و یا محصولات شرکت دیگر را را بفروشد و در قبال آن مبلغی دریافت کند که به این مبلغ ، مبلغ فرانشیز می گویند. تعریف عملی فرانشیز: فرانشیز یک شبکه ارتباطی بین کسب و کارهای مستقل کوچک می باشد که به هر یک از این کسب و کار های کوچک اجازه می دهد که تحت یک نام تجاری مشترک و یک هویت فعالیت کنند و همگی از یک متد موفق (که قبلا آزمایش شده) و بازاریابی مشترک استفاده کنند. در عمل فرانشیز دقیقا یک استراتژی کسب و کار است برای جذب و نگهداری مشتری، نه بیشتر نه کمتر! یک سیستم بازاریابی است که هدف آن ایجاد یک تصویر درباره محصولات و یا خدمات یک شرکت در ذهن مشتری می باشد، در حقیقت یک روش است برای تعریف محصولات و یا خدمات به طوری که نیاز های مشتری را ارضا کند. از این پس کسب و کارهای کوچکی که تحت شبکه ارتباطی فرانشیز با یکدیگر و مشترکا به فعالیت خواهند پرداخت را "کسب و کارهای تحت پوشش" می نامیم و شرکتی را که وظیفه آن برقراری این شبکه و ارائه متد های موفق از قبل آزمایش شده به کسب و کار های تحت پوشش می باشد، "هماهنگ کننده" می نامیم.  

انواع قراردادهای فرانشیز

قراردادهای فرانشیز از جهات مختلف و تحت عناوین گوناگون تقسیم بندی می شوند:

الف) از حیث نوع فعالیت تجاری مطرح، می توان قراردادهای مزبور را به دو دسته تقسیم نمود

1- فرانشیز محصول: در این قرارداد واگذارنده امتیاز، حق فروش یا باز فروش محصولاتی که تحت علامت تجاری وی تولید یا توزیع می شود را به گیرنده اعطا می نماید نمونه این قرارداد را می توان در توزیع یا فروش محصولات ال، جی توسط نمایندگان این شرکت در سراسر دنیا ملاحظه کرد.

2- فرانشیز در قالب یک بسته تجاری یا فرانچایز شاخص تجاری- منظور از این نوع قرارداد آن است که گیرنده حق استفاده از یک سیستم تجاری در قالب یک مجموعه واحد برای ساخت، تولید، توزیع یا فروش کالا و خدمات را برخوردار است. سیستم تجاری مورد مبادله متضمن دستور العمل های مربوط به شیوه تجارت، مشارکت در اطلاع رسانی عمومی و تبلیغات و سایر عوامل مشابهی است که تحت نظر و هدایت فرانچایزر جهت انجام فعالیت تجاری مورد مبادله قرار می گیرد.

ب) از نظر ساختار قراردادی و روابط حقوقی مطرح در یک نظام فرانشیز

1- قرارداد فرانشیز اصلی: به مفهوم قراردادی است که در ازاء یک عوض مالی معین، یک طرف به طرف مقابل امتیازی را اعطاء می کند و در پی آن گیرنده مجاز به انعقاد قرارداد فرانشیز با اشخاص ثالث می شود. شخصی که حق واگذاری فرانشیز ثانوی به وی اعطا شده است، اصطلاحاً فرانچایزر یا واگذارنده فرعی و شخص اعطا کننده امتیاز فرانچایزر اصلی خوانده می شود.

2- فرانشیز متعدد یا چندگانه: تعداد واحدهای تحت فرانچایز که توسط یک گیرنده امتیاز اداره و اجرا می شود ممکن است به اندازه ای افزایش یابد که واگذارنده مصلحت را در آن ببیند که یک قرارداد کلی و فراگیر با گیرنده منعقد نماید و بدین وسیله حق اداره متمرکز و مطلوب مجموعه واحدهای مختلف تجاری را به وی اعطا کند.

3- فرانشیز تبدیل یا تغییر فعالیت تجاری: در موارد یکه گیرنده امتیاز از قبل به تجارت معینی می پردازد که با تجارت واگذارنده مشابهت دارد ممکن است طرفین تمایل به ادامه فعالیت تجاری تحت نظام فرانشیز داشته باشند.

4-فرانشیز ترکیبی: مشکلات ناشی از اجاره بهای سنگین مراکز تجاری شهرهای بزرگ باعث می شود تا صاحبان این تجارت به این فکر بیفتند که دو یا چند واحد تجاری تحت یک نظام فرانشیز مبادرت به تهیه مرکز تجاری واحدی نموده و هر کدام از آنها بخشی از فضای موجود را به ارائه کالا یا خدمات خود اختصاص دهند.

ج) براساس موضوع و ماهیت فرانشیز

قرارداد فرانشیز صنعتی: در این شیوه یک تولید کننده بزرگ با اعطاء امتیاز و انتقال فناوری به یک تولیدکننده دیگر اجازه ساخت محصولاتی مشابه با محصولات تولیدی خود با همان کیفیت، شکل و … را می دهد.

2- قرارداد فرانشیز توزیعی: که خود مشتمل بر دو گونه است: یکی قرارداد فرانشیز (تولیدی- توزیعی) که در آن فرانچایزر خود تولید کننده محصولاتی است که توسط تولیدکنندگان که در واقع شبکه فرانشیزی را تشکیل می دهند به فروش می رسد. دوم قرارداد فرانشیز توزیعی که در آن اعطاء کننده امتیاز شخصآً تولیدکننده محصولاتی که گیرندگان امتیاز از ناحیه او به فروش می رسانند، نمی باشد بلکه وی محصولات مختلف را از تولیدکنندگان دیگر تهیه و در یک شبکه فرانشیز توزیع که خود ایجاد کرده است پخش می کند.

3- قرارداد فرانشیز خدمات: در این شیوه گیرنده امتیاز تحت نام یا علامت تجاری یا سمبل و نشان مخصوص اعطا کننده امتیاز، اقدام به اراده فعالیت های خدماتی از قبیل رستوران یا هتل داری می نماید.
77

تعهدات واگذارنده امتیاز در قراردادهای فرانشیز

1- تعهد به تسلیم موضوع

2- تعهد به تضمین حقوق گیرنده امتیاز

3- ایفای تعهد اصلی مبنی بر اعطاء امتیاز تولید، توزیع و… و محصولات و خدمات مختلف به گیرنده امتیاز و ایفای تعهدات تبعی مانند واگذاری اطلاعات و دانش تجربی و فنی

4- آموزش و ارائه خدمات مشاوره ای

5- پای بندی به حفظ حقوق انحصاری انتقال گیرنده

6- قرار دادن فرایندهای فناورانه جدید و پیشرفته در اختیار گیرنده امتیاز
 

تعهدات گیرنده امتیاز در قراردادهای فرانشیز

1- تعیین مبلغ قرارداد

2- تعهد مربوط به نحوه استفاده و حفظ اسرار تجاری از فرانشیز

3- تبعیت از نظام تجاری فرانچایز و ممنوعیت از عدول نسبت به روش های جاری مربوط به فرانشیز

قراردادهای فرانشیز از جمله قراردادهای مدرن هستند که دارای پیچیدگی های خاصی می باشند. لذا قبل از تنظیم قرارداد می بایست از مشاوره افراد و حقوقدانان متخصص در این زمینه بهره مند شد.

موسسه حقوقی آرتا پیشرو آریا مشاور و وکیل شما جهت انجام امورعقد قرارداد

ارتباط با ما